57

Dostane se CBD do spárů Coca-Coly?

Coca-Cola zvažuje, že začne využívat CBD jako funkční přísadu do svých nápojů. Dává takové paradoxní spojení vůbec smysl? A co by vlastně takové využití kanabidiolu znamenalo pro konopný průmysl?

Dostane se CBD do spárů Coca-Coly?

Koncem loňského roku přinesl americký mediální dům Bloomberg informaci o tom, že Coca-Cola jedná s kanadskou konopnou společností Aurora o možném vývoji nápoje s obsahem CBD. Reakce na tuto zprávu byly různé – někteří jen pokrčili rameny, jiné ale tato novinka šokovala či dokonce vyděsila. Zelené vize Coca-Coly zaskočily například známého miliardáře Warrena Buffeta, vlastníka deseti procent akcií této společnosti a vášnivého milovníka fast foodu, který údajně v podstatě nic jiného než colu nepije. „Coca-Cola by se v první řadě vůbec na konopný trh neměla snažit protlačit,“ vyjádřil se Buffet. „Konopí by mohlo ohrozit její dobrou pověst.“ 

Není pověst jako pověst

„Dobrá pověst“, kterou Buffet chce tak chrabře bránit, je přitom opravdu jen pověst. Jedná se totiž o smyšlený příběh, který o sobě Cola-Cola vychytrale vypráví již od roku 1886. Usilovné budování značky a její promyšlená propagace nakonec mnohé zákazníky přesvědčily, že „Coca-Cola je to pravé“, a cola se tak stala zlatým dolem. Coca-Cola Company je dnes největší a nejpopulárnější společnost na výrobu nealkoholických nápojů a po celém světě vlastní 500 různých značek. Logo Coca-Coly přitom zná 94 procent světové populace. V roce 2005 podíl Coca-Coly na trzích rozvojových zemí společně s její popularitou prudce rostl, zatímco ve Spojených státech se čím dál více spotřebitelů začalo přiklánět k čisté vodě. Cola na tento propad úspěšnosti na domácím trhu pohotově zareagovala – ihned svou nabídku rozšířila o „zdravé“ a „sportovní“ nápoje. Zároveň se jí povedlo namočit i do několika právních lapálií – například když začala o svém přeslazeném nápoji Vitaminwater v reklamní kampani klamně tvrdit, že je zdraví prospěšný.

Průzkum zjistil, že generace mileniálů CBD užívá především při boji se stresem a úzkostmi, zatímco jejich rodiče po něm sáhnou spíše při bolestech a nespavosti. 

CBD = Co Bude Dál

Nyní se Coca-Cola znovu rozhodla využít nejnovější trendy – plánuje následovat „zelenou horečku“ a vytěžit z CBD, co jen půjde. CBD coby nepsychotropní složka konopí v poslední době prudce získává na popularitě. Tento kanabinoid byl sice ještě nedávno známý pouze v konopné subkultuře a mezi úzce specializovanými akademiky a vědci, nyní ale vstoupil na trh jako populární všelék. Prodejci kanabidiolu jsou dnes nejen ve Spojených státech na roztrhání. Plošný průzkum trhu z roku 2019 provedený společností Consumer Reports zjistil, že jeden ze čtyř respondentů vyzkoušel kanabidiol za poslední dva roky alespoň jednou – a podstatná část respondentů této skupiny ho pak postupně začala užívat denně. Průzkum dále zjistil, že generace mileniálů užívá CBD především při boji se stresem a úzkostmi, zatímco jejich rodiče po něm sáhnou spíše při bolestech a nespavosti. Některým pacientům může CBD či konopí ho obsahující pomoci přestat užívat opioidní léky na bolest. Značný počet jeho uživatelů si však kanabidiol oblíbilo už jen kvůli jeho relaxačním účinkům a užívají ho v podstatě rekreačně – právě tato vlastnost z něj v očích korporátních magnátů činí ideální přísadu do běžných nápojů. 

Další bublinky na obzoru

Dle odborníků na celosvětový potravinářský průmysl ze společnosti Zenith Global vzroste trh s nápoji obsahujícími konopí či CBD v dalších třech letech o neuvěřitelných 32 miliard korun. Velké konopné i nápojářské společnosti samozřejmě na tak nadějné vyhlídky reagují – spousta z nich již začala mezi těmito sektory bourat hranice a spojovat síly. Například společnost Constellation Brands, což je obří výrobce vín, tvrdého alkoholu a piva (včetně například vyhlášené Corony), se rozhodla investovat v přepočtu 92 miliard korun do Canopy Growth, největšího velkoproducenta konopí v Kanadě i na světě. Nelenil ani nizozemský Heineken – prostřednictvím své dceřiné společnosti Lagunitas navázal partnerství s kalifornským konopným výrobcem CannaCraft. Nyní se společně na trh chystají uvést produkt „Hi-Fi Hops“, což je nealkoholická limonáda bez cukru s přídavkem CBD anebo THC. Obdobný plán má i kanadský konopný gigant Tilray, který se spojil ve výzkumném projektu s největším pivovarnickým koncernem na světě – Anheuser-Busch. 

Vyjmenovaná slova po C: CBD, Coca-Cola a cukrovka

Pokud se Coca-Cola doopravdy rozhodne limonádu s obsahem CBD zahrnout do svého sortimentu, můžeme od nich jako vždy očekávat důmyslnou a štědře financovanou kampaň. Coca-Cola má ročně na reklamu a propagaci rozpočet téměř 70 miliard korun. Stačí to ale na to, aby se jim spotřebitele podařilo přesvědčit, že jejich výrobky jsou dokonale slučitelné se zdravým životním stylem? CBD dnes mnoho lidí považuje za téměř zázračný lék – Coca-Colu a další limonády naopak za jed plný cukru. Spojení těchto dvou protikladů by tedy mohlo pověst Coca-Coly v očích spotřebitelů značně vylepšit. Jeden reklamní slogan sice hlásá, že „s Coca-Colou jde vše lépe,“ ale její vliv na zdraví rozhodně zas tak pozitivní není – pitím coly spotřebuje každý Američan každoročně téměř pět kilo cukru. Jediná láhev Coca-Coly Classic přitom obsahuje neuvěřitelných 27 gramů rafinovaného cukru, což přesahuje denní doporučenou dávku Americké kardiologické asociace AHA. Konzumace slazených nápojů je dle odborníků jedním z významných rizikových faktorů pro pozdější rozvoj obezity a spousty dalších chronických nemocí. Jak se objem vypité coly globálně zvyšuje, roste i obvod pasu jejích konzumentů – pásky se povolují a délka života klesá. 

Osladit si život

Vědci objevili přímou spojitost mezi nadměrným příjmem cukru a obezitou, cukrovkou, srdečními onemocněními, demencí, depresí a dalšími projevy tzv. metabolického syndromu (MS). Strava plná cukru oslabuje odolnost těla vůči zánětu a zvyšuje inzulinovou rezistenci – oba tyto faktory přitom dále zvyšují pravděpodobnost vzniku rakoviny a onemocnění ledvin. Studie publikovaná v odborném časopise Journal of the American Medical Association (JAMA), která zahrnovala 451 743 účastníků z deseti evropských zemí, zjistila, že vyšší míra konzumace nápojů doslazovaných cukrem či umělými sladidly má spojitost s vyšším rizikem celkové úmrtnosti. Výsledky této kohortové studie založené na analýze populace zdůraznily, že je potřeba zavést nová zdravotnická opatření, která by snížila celkovou míru spotřeby slazených nápojů – takové regulace byly přitom Coca-Cole odjakživa trnem v oku. 

CBD působí naprosto opačně než cukr – napomáhá spalovat tuk.

Limonády jako původce dětské obezity

V březnu roku 2015 Světová zdravotnická organizace zveřejnila zprávu, ve které slazené nápoje označila za hlavní příčinu dětské obezity a vyzvala všechny země světa, aby se pokusily spotřebu limonád omezit. PR oddělení Coca-Coly na toto doporučení bez váhání reagovalo. Cola ihned odstartovala dezinformační PR kampaň, která stavěla na předpojatém výzkumu provedeném skupinou vědců financovaných Coca-Colou. Lživou studii navíc doprovázely falešné výpovědi pijáků Coly, které měly spotřebitele i zákonodárce přesvědčit, že epidemii dětské obezity místo přejídání sladkostmi a konzumace slazených limonád způsobil pouhý nedostatek pohybu. Cvičení sice nedílnou součástí zdravého životního stylu je, ale špatnou stravu rozhodně vyvážit nedokáže. 

.....................................................................................................................

Celý článek najdete v aktuálním čísle magazínu Legalizace, které je k dostání v e-shopu Legalmarket.cz a na novinových stáncích. Stáhnout si můžete i elektronickou verzi magazínu nebo si ho za zvýhodněnou cenu předplatit a těšit se na pravidelné dárky a pohodlné dodání až domů.



Magazín Legalizace je určen pouze osobám starším 18 let.

Je Vám více než 18 let?

ANO NE

Souhlasem potvrzujete pravdivost své odpovědi a dáváte výslovný souhlas vlastníkovi stránek k ukládání informací na Vašem počítači ve formě "cookie" nebo podobném souboru.
© 2013 Legal Publishing, s.r.o.

© Copyright Legal Publishing, s.r.o. 2020 | | Autorská práva

Vytvořil Goodshape.cz | O webu