IACM 53: Díky kanabidiolu by mohla léčiva lépe vstupovat do mozku

• Americkým vědcům se v podstatě mimochodem podařilo odhalit potenciál CBD jako takzvaného trojského koně, který může pomáhat jiným léčivům proniknout z krevního řečiště do mozku. Tato vlastnost byla zatím zjištěna a prověřena pouze u myší, stejný mechanismus by nicméně mohl fungovat také u lidských pacientů. Svá zjištění publikovali autoři studie v polovině dubna v periodiku Molecular Pharmaceutics.

Bariéra mezi krevním oběhem a mozkem sestává z pevně propojených buněk, které brání nežádoucím látkám v pronikání do mozku. Některé molekuly jako třeba určité aminokyseliny a neurotransmitery jsou však schopny touto bariérou proniknout. Jedna z neurotransmiterových skupin, jmenovitě endokanabinoidy, se váže na proteiny v této bariéře, konkrétně kanabinoidní receptory, a ty následně pomáhají molekulám pronikat z krevního řečiště přímo do mozku. Ana Torres-Suárezová a její kolegové tímto způsobem dokázali transportovat nanonosiče do mozku myší.

Vědcům se podařilo navázat CBD, které do značné míry připomíná endokanabinoidy produkované jak lidským, tak myším organismem, na povrch tukových nanokapslí. Namísto léčiv tyto kapsle naplnili fluorescentními molekulami, aby mohli jejich oběh lépe sledovat. Při experimentech s lidskými mozkovými buňkami vyšlo najevo, že nanokapsle opatřené molekulami CBD dokázaly do mozku přenést větší množství fluorescentní látky než ty, které žádné CBD neobsahovaly. Stejný jev byl pozorován také při pokusech na živých myších – nanokapsle s CBD přenášely do mozku 2,5krát více fluorescentních molekul než jejich protějšky bez CBD.

Zdroj: www.sciencedaily.com