Sladká vůně úspěchu – korporace investují do konopného boomu

Rychle rostoucí průmysl s léčebným konopím láká velké farmaceutické společnosti, legalizace rekreačního konopí by však mohla investorům přinést ještě mnohem větší výnosy. Aspoň tedy při četbě předpovědí o budoucnosti konopného sektoru to vypadá, že většina finančních analytiků se do trávy zamilovala.

Sladká vůně úspěchu – korporace investují do konopného boomu
Boomu samozřejmě napomohl i nový zemědělský zákon z roku 2018, neboť nekonečně povolil celostátní pěstování technického konopí.

Podle prognóz londýnské analytické společnosti Prohibition Partners bude mít evropský trh s konopím v roce 2028 hodnotu 123 miliard euro (v přepočtu asi 3 biliony korun). To je nejen více než dvakrát tolik, než jaké jsou evropské výnosy společnosti Apple, ale je to i více než současný HDP celé Ukrajiny. Ty nejoptimističtější odhady dokonce uvádějí, že konopný průmysl jako takový bude mít brzy hodnotu 500 miliard až jeden bilion amerických dolarů (v přepočtu asi 11 bilionů až 22 bilionů korun). Podobné vyhlídky mohou někomu připadat jak z pohádek. Loni však kupříkladu skončilo léčebné konopí mezi nejoblíbenějšími investičními příležitostmi roku.

Velcí hráči na burze

Nespočet uznávaných burzovních makléřů se začíná intenzivně zajímat o konopný průmysl.  V roce 2018 na trhu fungovalo tucet konopných firem, jejichž tržní hodnota přesahovala více než jednu miliardu dolarů. 

Boomu samozřejmě napomohl i nový zemědělský zákon z roku 2018, neboť nekonečně povolil celostátní pěstování technického konopí.

V únoru ta největší z nich, kanadská Canopy Growth, oznámila, že uzavřela obchodní partnerství se známou americkou televizní šéfkuchařkou a multimilionářkou Marthou Stewartovou. Canopy Growth si u Stewartové zaplatila propagaci CBD. Martha Stewartová sice byla v minulosti usvědčena z podvodů s cennými papíry, to jí ovšem vůbec neubírá na popularitě. Díky této spolupráci se zařadí po bok dalšího partnera Canopy Growth, (ne)chvalně proslulého amerického rappera Snoop Dogga. Hiphopová hvězda propaguje v rámci Canopy Growth značku rekreačního konopí Leafs by Snoop. Reklamy na konopné produkty v hlavní roli s americkými celebritami však nejsou ničím novým a vzniká jich stále více a více. Léčebné konopí je v současné době legální v 48 zemích, a přesto problém s uspokojením poptávky nadále přetrvává.

Altria, společnost vyrábějící cigarety značky Marlboro, v prosinci 2018 nakoupila za 1,8 miliardy dolarů (asi 40 miliard korun) 45 procent akcií kanadské konopné firmy Cronos, jednoho z hlavních konkurentů Canopy Growth. Pivařská korporace ABInBev, vlastník americké globální značky Budweiser, investovala spolu s konopnou společností Tilray 50 milionů dolarů (asi miliardu korun) do výzkumu konopných nápojů. S tímto nápadem také v minulosti koketovala Coca-Cola. Na konopí se tak už nezaměřují jen nějací zelenáči z Kalifornie, ale naopak i mezinárodní giganti, kteří v něm vidí velkou budoucnost.

Cronos, Canopy a další velká konopná firma Aurora jsou všechno společnosti se sídlem v Kanadě. Zde je od roku 2018 rekreační konopí zcela legální, přičemž už před 17 bylo v této zemi také povoleno léčebné využití. Kanadští konopní výrobci se kromě domácího trhu soustředí i na postupnou legalizaci konopí v USA. Lepšímu začlenění konopí do americké společnosti samozřejmě napomohl i nový zemědělský zákon z roku 2018, neboť povolil celostátní pěstování technického konopí. 

Nováčci z Jamajky

Zbytek světa se také pomalu chystá následovat tento trend. Na trhu prozatím zůstává dost prostoru pro nováčky. Mezi ně se řadí i Alexandra Chongová, výkonná ředitelka společnosti Jucana, firmy zaměřující se pěstování konopí na Jamajce, odkud Chongová pochází. Jucana od investorů nedávno získala 20 milionů dolarů (asi 450 milionů korun) a nedávno začala exportovat do Kanady a má v plánu brzy jamajské zelené zlato prodávat po celém světě. Chongová uvedla, že konopný průmysl má už ze své podstaty velký potenciál k růstu. Poptávka po konopí a produktech z něj (převážně pro lékařské účely, ale i jiné) je v zemi Boba Marleyho, rastafariánů a reggae velká. Jeho nabídka už však poněkud pokulhává. To platí i pro Kanadu, kde se uživatelé spoléhají na zástupy soukromých nelicencovaných pěstitelů.

Legalizační zákony se zavádějí rychleji, než na to jsou producenti schopni reagovat. 

Chongová k tomu dodává: „Černý trh s konopím je se svým legálním protějškem neslučitelný. Současné regulační zákony pro lékařské konopí vyžadují přísnou kontrolu každé rostlinky od semínka až po prodej.“ Právní omezení konopného průmyslu v USA a Kanadě jsou jedním z důvodů, proč nabídka zatím tolik zaostává za poptávkou. „Pacienti lékařské konopí vyžadují, přičemž jeho nabídka je kriticky nedostačující. Ani po deseti letech není Kanada schopná uspokojit poptávku relativně malého trhu. Léčebné konopí je v současné době legální v 48 zemích, a přesto problém s nabídkou nadále přetrvává. Legalizační zákony se totiž zavádějí rychleji, než na to jsou producenti schopni reagovat.“ 

Tropy

Podle Chongové má společnost Jacana tu výhodu, že může pěstovat konopí v ideálním jamajském podnebí, zatímco kanadští výrobci musí kvůli tamějšímu chladnému klimatu spoléhat na speciální vnitřní pěstírny, které vzhledově připomínají „věznice ve sněhu“. Pěstitelské farmy firmy Jacana v jamajské slunné oblasti St. Ann a jejich schopnost vyprodukovat až 100 000 kilogramů konopí ročně představují drtivou konkurenci i pro bohaté kanadské giganty. Produkty od společnosti Jacana mají také výhodu svého značkového původu, neboť jak tvrdí Chongová, Jamajka je pro konopí jako Francie pro šampaňské. Poptávka přitom stále roste. Chongová má proto v plánu zapojit do své firmy také místní pěstitele a rozšířit produkci i mimo Jamajku, konkrétně do rovníkových oblastí Afriky a Asie. Do budoucna také doufá, že se bude moci zapojit do trhu s rekreačním konopím. 

Z Jamajky do Evropy

Firma Jacana doufá, že se brzy stane součástí třeba i britského konopného trhu, přičemž předpokládá, že tamější pacienti by se mohli z jamajského konopí těšit již před koncem roku 2019. Společnost Jacana je momentálně v úzkém kontaktu s Carly Bartonovou, první britskou pacientkou, jež získala předpis na konopí. Podle britského práva totiž nesmí dojít k importu zboží do země, dokud pacient neobdrží svůj předpis na konopný produkt. Zatímco ve zbytku světa je už lékařské konopí běžnou záležitostí, Velká Británie jeho distribuci povolila teprve loni v prosinci. K legalizaci přitom došlo až po dlouhodobém nátlaku od britských aktivistů. Kampaň za lékařské konopí se vedly rodiny dvou chlapců, Billyho Caldwella a Alfie Dingleyho, obou trpících vážnou formou epilepsie. Jejich životní osudy probudily u Britů velké sympatie a zapůsobily také na současného ministra vnitra Sajida Javida. Jamajská Jacana a kanadské konopné koncerny tak představují průkopníky, kteří v Británii mohou zažehnout vznik místního konopného průmyslu. Loni se v Londýně konala konference konopných investorů Cannabis Invest, kde mohli lídři tohoto průmyslu získávat nové zájemce o podíly ve svých společnostech. Britští investoři tak již v současnosti mohou díky investičním firmám jako Sativa Investments či Ananda Developments přímo podporovat konopný průmysl. 

Evropa má potenciál předstihnout v rámci poptávky po konopí Severní Ameriku.

Brzy také dost možná v Londýně začne operovat první kotovaná konopná provozní společnost. Spinnaker Opportunities byla donedávna firmou, jejíž obchodní aktivity se zaměřovaly pouze na energetické a průmyslové společností. Někdy v polovině minulého roku ji však náhle zaujal raketový růst trhu s konopím. Brzy nato zveřejnila plány koupit výzkumnou společnost Kanabo, jež se soustřeďuje na konopné extrakty, lékařské vaporizéry a pěstitelství. Po nákupu by měly akcie Kanabo mít hodnotu až 30 milionů liber (asi 90 milionů korun).

Předseda firmy Spinnaker Opportunities Andy Morrison tvrdí: „Při přímém srovnání má Evropa potenciál předstihnout v rámci poptávky po konopí Severní Ameriku. Pokud by navíc došlo k legalizaci rekreačního užívání, celková hodnota průmyslu by se ještě zvedla. V konečném důsledku tady vznikne vážný světový konkurent jak pro tabákový, tak pro alkoholový průmysl.“ 

Zdroj: www.theguardian.com


Dále by vás mohlo zajímat…
Sladká vůně úspěchu – korporace investují do konopného boomu

20.1.2017
Konopí jako bezpečnější alternativa k lékům proti bolesti

Sladká vůně úspěchu – korporace investují do konopného boomu

29.4.2019
IACM 52: CBD dokáže psychoaktivní účinky THC nejen mírnit, ale i stimulovat

Sladká vůně úspěchu – korporace investují do konopného boomu

4.4.2018
Konopí za volantem

Sladká vůně úspěchu – korporace investují do konopného boomu

5.3.2019
Konopí jako doplněk ve sportovní kulturistice


Magazín Legalizace je určen pouze osobám starším 18 let.

Je Vám více než 18 let?

ANO NE

Souhlasem potvrzujete pravdivost své odpovědi a dáváte výslovný souhlas vlastníkovi stránek k ukládání informací na Vašem počítači ve formě "cookie" nebo podobném souboru.
© 2013 Legal Publishing, s.r.o.

© Copyright Legal Publishing, s.r.o. 2019 | | Autorská práva

Vytvořil Goodshape.cz | O webu