49

Arthur Rimbaud: Muž, který nenáviděl nudu

Dýmka s tabákem k němu patřila od rané puberty. Po návštěvě Paříže ho parnasisté naučili hulit hašiš a chlastat absint, trademark prokletých básníků. Rozrušoval smysly a psal nesmrtelnou poezii. Sláva jeho drogou nebyla. Odvar z makovic a morfium mu ulevovaly při tragickém umírání. Nakonec na bolesti působilo už jen opium lidstva. Workoholik, grafoman, chodec, náruživec, génius, maniodepresář, emigrant. Proč přestal psát básně, když mu to tak šlo, a za co jsou mu vděční rastafariáni?

Arthur Rimbaud: Muž, který nenáviděl nudu

Boule na ramenou

Jean-Arthur Rimbaud miloval teplé podnebí, a tak se vydal žít do Afriky. Pro Evropana v devatenáctém století se ale jeden rok v africkém podnebí rovnal pěti v tom evropském. Časem stejně jako většina začal trpět revmatem z neustálého pofukování a nedostatečného oblékání. Vrátit se pro něj ale nepřipadalo v úvahu. Kvůli zimě. Taky společenskému postavení. Zpět do Francie chtěl buď bohatý, anebo vůbec. Nakonec se tam bohatý vrátil, ale to nebylo důvodem. Od pravého kolene se mu do těla pomalu, ale jistě vkrádala rakovina.

Byl to workoholik. Ať už v mládí jako básník, kdy neúnavně chrlil verše, krasopisně je kopíroval a posílal do časopisů a přátelům, nebo později jako obchodník, kdy nakládal velké karavany a putoval s nimi neúnavně k cíli. Chodit štreky, a tím jsou míněny stovky a tisíce kilometrů, začal v pubertě. Později si z koníčku udělal práci. Na cestách psal. Publikoval rád, ale ne že by se v tom bahnil. Po slávě nebažil, spíš po smysluplném zaměstnání.

„Spalte, chci tomu, a myslím, že budete dbát mé vůle jako mrtvého, spalte všechny verše, které jsem Vám, já bláhovec, dal po odjezdu z Douai.“

V dopisech si často stěžoval na nudu. Napřed nudu rodného Charleville, později kteréhokoli místa, kde zrovna dlel. Kdyby měl prostředky, nezdržel by se nikde déle než dva měsíce, říkal. Nudě unikal touláním a výlety čím dál delšími, pěšími. Od časného mládí vydatně bánil dýmku a hodně četl. Krásnou literaturu časem hodil za hlavu s tím, že „nosíš na ramenou bouli, která musí nahradit všechny knihy.“

I poté, co pověsil básnické střevo na hřebík, louskal dál neskutečné množství literatury, tentokrát vědecké. Různé příručky a návody na všechno možné i nemožné. Když dorazil s kolegou prokletým básníkem Paulem Verlainem do Anglie, spontánně se hned začal učit anglicky. Oslovoval náhodné lidi a snažil se s nimi konverzovat. Pak vyrazil do Stuttgartu učit se německy. Objevil svůj talent na jazyky, další následovaly v rychlém sledu.

Prošel, viděl, napsal

Do svých devatenácti stihl vetkat do papíru všechnu poezii, která z něj udělala jednoho z nejnesmrtelnějších bardů všech dob. Pak už ani ťuk. Jeho styl byl svižný a odvážný stejně jako jeho chůze. „Říkám, že je nutno být vidoucím,“ napsal v květnu 1871, „stát se jasnovidcem.“ Dosáhnout se toho mělo nechvalně známým „dlouhým, nesmírným a rozumným rozrušováním všech smyslů“. Tuto premisu ochotně přejaly davy jeho nástupců v domnění, že to bude stačit. Malým bezvýznamným detailem je, že nositelem těchto smyslů musí být někdo zarputile pracovitý a nedostižně talentovaný. Dalším Rimbaudovým axiomem bylo nevyhýbat se utrpení. „Všechny způsoby lásky, utrpení, šílenství. Básník hledá sám sebe, zkouší na sobě všechny jedy. Nevýslovná muka, při nichž se stává mezi všemi neduživcem, velkým zločincem, velikým proklatcem – ale svrchovaným mudrcem!“ Ne nadarmo podle něj pojmenovali Stallonova Ramba. V dopise svému učiteli Izambardovi dodává: „Žiji teď co nejzhýraleji. Proč? Chci být básníkem a pracuji na tom, abych se stal vidoucím: Vy to nepochopíte a neuměl bych Vám to skoro ani vysvětlit. Jde o to, dojít k neznámému rozrušením všech smyslů. Je to velké utrpení, ale je nutno být silný, být rozený básník, a já jsem poznal, že jsem básník. To není má vina. Špatně se to říká: Myslím. Mělo by se říci: Myslí to ve mně. Promiňte mi tu hříčku slov.“

Na svých tripech se často úplně vyčerpal. Zbrchával se pak v nemocnici v místě, kde to na něj zrovna přišlo, nebo u nějaké dobré duše, která propadla kouzlu padlého anděla, jak ho nazýval Verlain. Ten se hlavním dílem podílel na Rimbaudově mýtizaci podobně jako Jack Kerouac na té Neala Cassadyho, jen ne několika bichlemi, ale básněmi. Padlý se vždy zotavil, vstal a šel dál.

A psal. Když ne básně, tak dopisy. S psaním poezie famózně sekl, protože znal svou cenu a připadal si nedoceněný. Vzdal to krátce po tom, co mu matka dala padesát franků na vydání Sezóny v pekle. Po období vzdoru se rozhodla akceptovat a podpořit synovu literární kariéru. Ten Sezónu v říjnu 1873 vydal v Bruselu. Pár výtisků rozdal a zbytek spálil. V krbu rukou autora skončila i spousta originálů. Nadále psal kvanta dopisů, ale už byly prosté patosu, teda kromě toho, když si na něco stěžoval. Hlavně na nudu. Psaní bylo v končinách, do kterých se v dospělosti dobrovolně uvrhl, často jedinou jeho kratochvílí. 

............................................................................................................................

Celý článek najdete v magazínu Legalizace č. 49. Jak konopí pomáhá při léčbě Parkinsonovy nemoci? Přinášíme vám rozhovor s pacientem i lékařem. S Jindřichem Vobořilem o odvážné a neodvážné adiktologii. Novinky o aktuálním vývoji a důsledcích legalizačních změn. A jak prožít legální psychedelickou zkušenost? Počíhejte si na Legalizaci u novinových stánkůAktuální číslo je k dostání také v e-shopu Legalmarket.cz. Stáhnout si můžete i elektronickou verzi magazínu nebo si ho za zvýhodněnou cenu předplatit a těšit se na pravidelné dárky a pohodlné dodání až domů.

PŘIPOJENÁ GALERIE


Dále by vás mohlo zajímat…
Arthur Rimbaud: Muž, který nenáviděl nudu

27.5.2018
NPTD: Klaus Mann Ten, který nebyl nikde doma

Arthur Rimbaud: Muž, který nenáviděl nudu

19.4.2013
Andy Warhol - mechanický mamánek

Arthur Rimbaud: Muž, který nenáviděl nudu

16.5.2016
Amy Winehouse: Osamělá zářící kometa

Arthur Rimbaud: Muž, který nenáviděl nudu

29.11.2018
Osobnost legalizace: Chad Cooke


Magazín Legalizace je určen pouze osobám starším 18 let.

Je Vám více než 18 let?

ANO NE

Souhlasem potvrzujete pravdivost své odpovědi a dáváte výslovný souhlas vlastníkovi stránek k ukládání informací na Vašem počítači ve formě "cookie" nebo podobném souboru.
© 2013 Legal Publishing, s.r.o.

© Copyright Legal Publishing, s.r.o. 2018 | | Autorská práva

Vytvořil Goodshape.cz | O webu