46

Konopné jeptišky za spásu světa

Sestra Kate je rebelka, nikoli však bez příčiny. Devětapadesátiletá „jeptiška“, jak se sama označuje, se v roce 2009 po složitém rozvodu a dramatické změně kariéry odhodlala zasvětit svůj život aktivismu a sloužit dobré věci.

Konopné jeptišky za spásu světa
Sestry pracují na farmě v kalifornském okrese Merced, kde pod jejich rukama vzniká řada léčebných přípravků na bázi konopí i dalších bylin. Foto: Huffington Post

Od byznysu k poslání

Sestra Kate, občanským jménem Catherine Meeusenová, zrušila vlastní poradenskou firmu a přestěhovala se do Kalifornie, kde založila neziskovou organizaci zaměřenou na doručování konopí vážně nemocným lidem. „Na začátku jsem to brala jako nutnost, která mě odvede od nepříjemných myšlenek,“ vzpomíná na náročné životní období a dodává: „Z práce se ale postupem času stalo poslání.“

Do roku 2011 byla tehdy ještě stále Catherine klasickou konopnou podnikatelkou a aktivistkou, jakých jsou v Kalifornii desetitisíce, ale v reakci na kontroverzní rozhodnutí federálního ministerstva zemědělství, které označilo rajčatovou omáčku na pizzu za plnohodnotnou zeleninu, se sama začala nazývat jeptiškou. „I první dáma se snažila Kongresu vysvětlit, že americké děti jsou obézní a nezdravé,“ vysvětluje sestra Kate. „Kongres nicméně s ministerským návrhem souhlasil. A když může být pizza zeleninou, proč bych já nemohla být konopnou jeptiškou?“ 

„Věříme, že konopí i politika by se měly kultivovat lokálně.“

Její zápal pro aktivismus a společenské otázky nezůstal bez povšimnutí. Kate byla pozvána mezi členy hnutí Occupy Wall Street a coby „sestra Occupy“ se v typickém hábitu a dlouhé sukni zúčastnila řady protestů. V rozhovoru pro deník Huffington Post sestra Kate uvedla, že přijetí identity jeptišky pro ni mělo mnohem větší význam než pouhý symbolický protest proti nehumánní vládě, která odmítá nazývat věci pravými jmény. Stát se jeptiškou pro ni zároveň znamenalo ztotožnit se s ideály spojenými se službou bohu a přijmout závazek ke společenskému aktivismu. „Když se v Americe naposledy vzedmula vlna boje za lidská práva, tedy za dávných dob mého mládí, demonstrovali kněží a jeptišky po boku Martina Luthera Kinga.“ 

Sestry z údolí

V roce 2014 se z neziskového družstva stala firma a Kate tak mohla propojit své znalosti z prostředí konopného podnikání s hlubokým osobním zaujetím pro trvale udržitelné zemědělství, přírodní léčbu a propojení žen s přírodou. Společnost Sestry z údolí (Sisters of the Valley) začala plně fungovat v roce 2015, kdy Kate začala na své farmě zaměstnávat i další „sestry“ – ženy, které stejně jako ona věří v léčebnou moc konopí a chtějí pracovat a žít v lokální, ekologicky provozované a soběstačné komunitě. Sestry pracují na farmě v kalifornském okrese Merced, kde pod jejich rukama vzniká řada léčebných přípravků na bázi konopí i dalších bylin. Oblékají se do vlastnoručně šitých závojů a dlouhých tmavých šatů nebo sukní. V současné době pracuje na farmě devět žen, z nichž čtyři zde i žijí. Další příznivkyně má tento neortodoxní řád například v kanadském Torontu nebo na Novém Zélandu. Žádná ze sester nepatří k úředně uznaným náboženským řádům, v nedávné době však komunitu rozšířila jedna bývalá jeptiška. 

Novodobé bekyně

Sestry z údolí vnímají samy sebe jako novodobé následovnice středověkého řádu bekyň, rozšířeného především na území dnešní Belgie. Jeho příslušnice byly od zhruba 11. století známé jako léčitelky, které své komunity zásobovaly bylinnými léčivy. Nemálo jich bylo v důsledku svých aktivit později obviněno z čarodějnictví a upáleno na hranicích. V dobách temného středověku byly bylinné lektvary a další léčebné prostředky vnímány jako poskvrněné nečistými silami a kvůli tomuto stigmatu se tehdejší ranhojiči často uchylovali ke zbytečně agresivním a neúčinným metodám, jakými bylo například přikládání pijavic nebo pouštění žilou. Dnešní kalifornské „bekyně“ pracují především s léčebným konopím a snaží se tuto bylinu zbavit stigmatu škodlivé drogy, které po celé 20. století bránilo využití jejího terapeutického potenciálu. 

Celý článek si můžete přečíst v magazínu Legalizace č. 46, které najdete v e-shopu Legalmarket.cz. Číslo se dále zabývá problematikou užívání konopí v těhotenství a při následném rodičovství obecně, o případných rizicích, ale i o jeho prospěšnosti. Dočtete se také něco o MDMA či české psychedelické scéně. Chtěli jste vědět jak dlouho zůstává THC v těle? Nebo co kouří indičtí svatí muži? Stačí otevřít magazín Legalizace a nalistovat správnou stranu.

PŘIPOJENÁ GALERIE


Dále by vás mohlo zajímat…
Konopné jeptišky za spásu světa

11.9.2017
Bolest z Amazonie

Konopné jeptišky za spásu světa

20.2.2018
Bolest, opioidy a konopí

Konopné jeptišky za spásu světa

22.2.2012
Černé na bílém. Marihuana je posvátná

Konopné jeptišky za spásu světa

17.11.2017
Československo v rauši


Magazín Legalizace je určen pouze osobám starším 18 let.

Je Vám více než 18 let?

ANO NE

Souhlasem potvrzujete pravdivost své odpovědi a dáváte výslovný souhlas vlastníkovi stránek k ukládání informací na Vašem počítači ve formě "cookie" nebo podobném souboru.
© 2013 Legal Publishing, s.r.o.

© Copyright Legal Publishing, s.r.o. 2018 | | Autorská práva

Vytvořil Goodshape.cz | O webu