42

Recenze na knihu: Totální rauš - drogy ve třetí říši

Dlouho se mi nestalo, abych bezmála třísetstránkovou knihu přečetl během dvou dnů. Publikace německého novináře, spisovatele a filmového scénáristy Normana Ohlera, která v českém překladu vyšla loni, je ale natolik výživnou a čtivě psanou publikací, že se od ní v podstatě nejde odtrhnout.

Jako historika mě na začátku od čtení odrazoval poněkud křiklavý nadpis a skutečnost, že jsem během studií nenarazil na seriozní práci o tom, že by v podstatě celé Německo od dvacátých let minulého století frčelo nejprve na metamfetaminu a později i na dalších drogách – a to včetně celého wehrmachtu a samotného vůdce. Přitom téma nacismu a německé armády za druhé světové války mělo být dávno popsáno a prozkoumáno do posledního detailu.

Nepřepisování dějin

Navíc jsem moc nedůvěřoval autorovi, jenž za svůj život vydal „pouze“ několik románů i filmových scénářů, že dokáže ve svém prvním populárně-naučném díle předložit dostatečné množství historických pramenů, které jeho odvážné tvrzení z nadpisu dostatečně podpoří. Naštěstí Ohler hned v předmluvě upozorňuje, že nehodlá budovat další historickou legendu a že „německé dějiny nepřepíšeme ani nenapíšeme znovu… v nejlepším případě povyprávíme některé jejich části přesněji.“

Knihu si můžete objednat v
e-shopu Legalmarket.cz za
349 Kč.

Od prvních stránek bylo zřejmé, že jsem historiografické kvality Ohlera, který přípravě této knihy věnoval pět let života strávených cestováním a sbíráním podkladů především v německých a amerických archivech, hrubě podcenil. Všechna – někdy poměrně neuvěřitelná – tvrzení stojí na precizní badatelské práci a pečlivě zpracovaných primárních pramenech. Impozantní poznámkový aparát čítá na 450 odkazů a v seznamu použité literatury najdeme kolem dvou set knih.

Lidová droga v době střízlivosti

Totální rauš je rozdělen na čtyři kapitoly, které chronologicky sledují tragické dějiny Německa v době od nástupu Adolfa Hitlera k moci v roce 1933 až do nevyhnutelného konce třetí říše. V první části nazvané „Lidová droga metamfetamin“ se autor věnuje nejednoznačnému vztahu německé společnosti a nacistické ideologie k drogám: na jedné straně se od počátku 19. století v různých státech tehdy ještě nesjednoceného Německa rychle rozvíjel chemický průmysl, který až do první třetiny 20. století zásoboval celý civilizovaný svět heroinem a kokainem – a samozřejmě i samotné Němce, a to ve velkém. Na druhou stranu nacisté oficiálně jakýmikoli drogami (kromě alkoholu) opovrhovali a v prvních letech „hnědého teroru“ vytvořili řadu nařízení a zákonů, jejichž účelem bylo odhalit a uvěznit každého, kdo si ničil tělo drogami.

Pervitin nacistům nesmrdí

Zásadním zlom přišel v roce 1937, kdy si Temmlerovy závody v Berlíně nechaly patentovat nový „povzbuzující lék“ – metamfetamin. Tento „neškodný“ prostředek si díky chytré strategii společnosti Merck, která ho uvedla na trh pod obchodním názvem pervitin, našel rychle cestu snad do všech německých domácností, byl nadšeně předepisován lékaři a užíván i nacistickými pohlaváry. Nejednalo se přece o drogu, ale o prostředek stimulující bdělost a zvyšující výkonnost a odolnost.

A zde přichází stěžejní část publikace – Ohler představuje řadu důkazů svědčících o tom, že vojenským plánovačům a generálům nezůstal potenciál pervitinu utajen a po řadě zkoušek se ho rozhodli využít jako důležitou součást bleskové války, kterou úspěšně vedli s Polskem a později i s Francií. Sám tvůrce doktríny blitzkriegu a generál tankových vojsk Heinz Guderian po pádu Paříže údajně poznamenal, že vojáci wehrmachtu dokázali díky své nadlidské síle (rozuměj pervitinu) nespat až sedmnáct dní. V té době již několik let osobní Hitlerův lékař Theodor Morell aplikoval vůdci intravenózně koktejl vitamínů, hormonálních přípravků a steroidů na řadu zdravotních problémů od únavy přes střevní potíže až po obyčejné nachlazení. Díky Morellově deníku máme možnost sledovat, jak se s přibývajícími drogami (mezi nimiž začal v kritických letech války hrát hlavní roli silný opiát eukodal a od atentátu v roce 1944 i kokain) Hitler zcela odpoutává od reality a jeho zdraví i mysl chátrá.

Jak to všechno nakonec dopadlo, to dnes všichni dobře víme, nicméně obsahově neotřelá a poutavě sepsaná kniha Totální rauš nám odhaluje důležitý fenomén, který zůstal oku historiků po dlouhá léta skryt, ačkoli při vzestupu třetí říše i při jejím zničení hrál zřejmě zásadní roli.
............................................

Autor: Norman Ohler
Titul: Totální rauš - Drogy ve třetí říši