Názvy odrůd jsou jen reklamní trik, varuje americký chemik

Nenechte se zmást humbukem okolo názvů jako OG Kush, Sour Diesel a dalších.

Názvy odrůd jsou jen reklamní trik, varuje americký chemik

Pokud by měl člověk věřit prodejcům a internetu, myslel by si, že snad na každý problém existuje odrůda konopí, která pomůže: Smoke Blue Dream pro „mírné povzbuzení mozku“, Green Crack pro „syrovou energii a soustředění“, OG Kush na „rozdrcení stresu vlnou omamné euforie“ a tisíce dalších specifických odrůd, které mají posílit kreativitu, ulevit od svalových křečí, pomoci usnout a podobně.

Všechno je jinak?

Zní to všechno moc hezky, ale je v tom jeden háček. Většina z toho jsou nesmysly – to alespoň tvrdí odborník na konopí Jeff Raber. „To, co prodejce o produktu napíše, není nijak regulované, a tedy zpravidla ani moc spolehlivé. Těžko si z toho tedy lze vyvodit spolehlivé závěry,“ řekl Raber pro web Inverse. Raber, chemik a současně zakladatel společnosti The Werc Shop, která se specializuje na testování konopí, tvrdí, že právě nespolehlivé informace na obalech konopných produktů jsou první překážkou při předvídání jejich účinků. Rozhodl se tedy věc zkoumat sám. V roce 2015 provedl studii, která odhalila obrovské rozdíly mezi konopnými produkty prodávanými pod jedním jménem.

Díky své komplexnosti může konopí pomoci od celé řady neduhů, jenže je těžké zjistit, která odrůda je pro daného člověka ta správná.

„Třeba OG Kush se nedá spojit s žádným konkrétním chemickým složením,“ dodává. „Čím populárnější značka, tím méně je pravděpodobné, že bude mít všude konzistentní složení.“ To, že názvy konopných produktů jsou z převážné většiny nicneříkající, je dnes veřejným tajemstvím. Ačkoli tuto nepříjemnou skutečnost potvrzují další a další studie, dosud s tím nikdo nic nedělá.

Raber také vysvětluje, že i způsob, jakým je konopí baleno a připravováno k prodeji, může vést k velké rozmanitosti účinků výsledného produktu. O tom se ale spotřebitel málokdy dozví více. V další studii z roku 2015 Raber poukázal na vysoce nepřesné údaje od výrobců ohledně množství THC v konopných pochutinách: u 83 procent testovaných produktů se uváděné množství od skutečného lišilo o více než 10 procent. A to nemluvě o hrozbě kontaminace, kterou Raber označuje za „velký problém“. K té dochází, pokud se do produktů dostanou kultivační činidla, herbicidy, fungicidy či další nežádoucí látky.

Vědecká skepse a uživatelská konzistence

Ani v případech, kdy jsou na obalech konopných produktů uvedeny správné informace, jejich rozličné účinky nejsou zpravidla dostatečně vědecky podložené. „Nevěřím, že dokážeme zajistit, že ta která odrůda bude mít specifické chemické složení, které následně vyvolá určitý žádoucí účinek,“ neskrývá Raber skepsi.

Čím populárnější značka, tím méně je pravděpodobné, že bude mít všude konzistentní složení.

Na druhou stranu ale je pravda, že uživatelské recenze konopných produktů vykazují ohledně jejich účinků jistou míru konzistence. Velké množství takových recenzí na stránkách Leafly například vykazuje obecnou shodu ohledně toho, že odrůda Diesel je více povzbuzující než Skywalker. Hlasu lidu se ale ne vždy dá věřit.

„Nedá se s určitostí říct, jak která odrůda zabírá, protože není testována s placebem,“ varuje Raber. „Je možné, že člověk pouze souhlasí s tím, co už si přečetl v jiných recenzích? Opravdu cítili ten účinek, který uvedli v recenzi? Také je možné, že uživatelé nedokázali účinek produktu identifikovat, protože stránka jim v tomto není nápomocna, například nabídnutím určitých možností odpovědí.“ Na žádost o vyjádření k problému Leafly nereagovala.

Individuální přístup

Dalším faktorem, který je třeba brát v potaz, je vysoce individuální reakce každého člověka na konopí. „Každý člověk je jiný a každému chybí něco jiného,“ tvrdí Raber. „Ani nevíme jistě, jaké množství určité látky musí daný člověk užít pro dosažení požadovaného účinku – to se může dokonce lišit v závislosti na denní době.“ Při různých metodách konzumace se účinky mohou lišit ještě více. „Ústní podání má velice odlišné účinky od inhalace, inhalace se výrazně liší od konopné masti, ta zase třeba od sublingválního podání nebo čípků,“ upozorňuje Raber.

V Kalifornii začínají vznikat návrhy nových směrnic a zákonů, podle kterých producenti musí na obalech konopných produktů uvádět přesné a nezavádějící informace.

Naše znalosti o rozličných účincích konopí jsou velice omezené. Většina studií se zaměřuje na účinek pouze jedné látky obsažené v konopí (THC), i když je dobře známo, že účinek konopí závisí na interakci desítek kanabinoidů, například THC, CBD a terpenů. Tato vzájemná interakce je známa pod názvem „synergický efekt“. Například díky pokusu v Petriho misce zjistíme, jak THC a CBD reagují s jedním buněčným receptorem, ale molekula jako CBD ve skutečnosti „reaguje s 60 různými receptory v těle,“ jak dodává Raber. Nebo si třeba spojíme terpen linalool se sedativními účinky, ale „existují kultivary s vysokým obsahem linaloolu, o kterých by nikdo nikdy neřekl, že způsobují ospalost.“

Tato nejistota ohledně účinků konopí představuje velký problém – zvláště když si uvědomíme, že právě ke konopí se mnozí upírají jako k léku. Podle Rabera představuje největší riziko možnost, že nemocní, kterým by skutečně mohlo pomoci, dojdou na základě mylných informací k názoru, že konopí není pro ně.

Například člověk trpící nespavostí vykouří joint z indikové odrůdy, o které se dočte, že má mít sedativní účinky, a následně celou noc nezamhouří oka. To ho přesvědčí, že konopí mu nepomůže – i když jiná odrůda by jeho problém mohla vyřešit. Na druhou stranu, právě tato rozmanitost je jednou z nejvíce fascinujících stránek konopí. „Komplexnost této rostliny je dvojsečná zbraň. Na jednu stranu může pomoci mnoha lidem s celou řadou problémů, ale zase je těžké zjistit, která odrůda je pro daného člověka ta správná,“ říká Raber.

 

Orientace v nepřehledném terénu

Jak se tedy nemocní mají v tomto nepřehledném prostředí orientovat? Raber doporučuje, aby se lidé snažili vyhledávat vyzkoušené odrůdy, které prošly laboratorním testováním a jsou prověřeny nebo pochází od důvěryhodného prodejce. Také by měli být schopni sami vyzkoušet a zjistit, který produkt jim pomáhá.

A jak by se dala tato situace zlepšit? Podle Rabera k tomu budou muset přispět samotní producenti a prodejci konopí: „Musíme doufat, že pěstitelé a producenti začnou své metody standardizovat a vyrábět reprodukovatelné, konzistentní produkty, které prošly laboratorními testy a mají ověřené chemické složení. A samozřejmě by na nich měly být uvedeny správné informace.“

Nedá se s určitostí říct, jak která odrůda zabírá, protože není testována s placebem.

Přispět ke zlepšení by měly i úřady: „V Kalifornii začínají vznikat návrhy nových směrnic a zákonů, podle kterých producenti musí na obalech konopných produktů uvádět přesné, nezavádějící informace. Zatím to nevypadá, že by tato nová legislativa měla tolerovat vzletné marketingové fráze, které se nebudou moci opřít o vědecké důkazy.“

A konečně může pomoci i věda: „Pokrok se neustále zrychluje. S tím, jak se mění zákony a celý obor začíná být postavený na solidnějších základech, začínají se zapojovat i vědci a s nimi moderní technologie. Dnes tedy již máme k dispozici nástroje, které dokážou konopí prozkoumat v celé jeho komplexnosti. Myslím, že se nám to jednou podaří.“

Zdroj: inverse.com

PŘIPOJENÁ GALERIE


Dále by vás mohlo zajímat…
Názvy odrůd jsou jen reklamní trik, varuje americký chemik

6.7.2017
Reportáž z polního dne lnu a konopí 2017

Názvy odrůd jsou jen reklamní trik, varuje americký chemik

13.10.2015
Robert Veverka - V rauši

Názvy odrůd jsou jen reklamní trik, varuje americký chemik

14.8.2016
Většina lékárníků v Uruguayi nechce prodávat konopí, ale proč?

Názvy odrůd jsou jen reklamní trik, varuje americký chemik

10.7.2017
Vědci a lékaři tvrdě kritizují výroky amerického ministra spravedlnosti o konopí a „obrovské drogové epidemii“


Magazín Legalizace je určen pouze osobám starším 18 let.

Je Vám více než 18 let?

ANO NE

Souhlasem potvrzujete pravdivost své odpovědi a dáváte výslovný souhlas vlastníkovi stránek k ukládání informací na Vašem počítači ve formě "cookie" nebo podobném souboru.
© 2013 Legal Publishing, s.r.o.

© Copyright Legal Publishing, s.r.o. 2017 | | Autorská práva

Vytvořil Goodshape.cz | O webu