THC zbavuje mozek proteinu, jenž přispívá k rozvoji Alzheimerovy choroby

• Podle odhadů se do roku 2050 zvýší počet pacientů s Alzheimerovou chorobou téměř trojnásobně. Je proto nezbytně nutné hledat efektivní léčbu této neurodegenerativní nemoci. Zbrusu nový výzkum přitom naznačuje, že klíčem k úspěchu by mohlo být konopí.

Studie publikovaná koncem června v časopise Aging and Mechanisms of Diseaseukázala, že látky obsažené v konopí pomáhají v nervových buňkách odbourávat protein zvaný amyloid beta. Ten je považován za jeden z hlavních projevů poškození mozku Alzheimerovou chorobou, jelikož se hromadí právě v mozku lidí, kteří jí trpí, a vytváří takzvané amyloidní plaky.

Narušená komunikace

Dosavadní výzkumy naznačují, že tyto plaky znemožňují komunikaci mezi nervovými buňkami v mozku, což vede k rozvoji symptomů, jež spojujeme s Alzheimerovou chorobou, například ke ztrátě paměti. THC snižuje množství amyloidu beta a zamezuje vzniku zánětlivé reakce na tento protein, čímž zabraňuje a zpomaluje odumírání nervových buněk. Řešení se může zdát jednoduché: zabránit hromadění amyloidu beta v mozku. Jelikož si však vědci stále nejsou jisti přesnou rolí tohoto proteinu ve vývoji nemoci, není dosažení tohoto cíle tak snadné, jak by se mohlo zdát.

Několik faktů o Alzheimerově chorobě v USA

• Více než 5 milionů Američanů trpí Alzheimerovou chorobou
  • Alzheimerova choroba je v Americe šestou nejčastější příčinou úmrtí
  • Náklady spojené s Alzheimerovou chorobou a dalšími formami demence se ve Spojených státech v letošním roce vyšplhají až na 236 miliard dolarů

Vysoká hladina amyloidu beta způsobuje zánět a odumírání nervových buněk

Profesor David Schubert, hlavní autor zmiňované studie, chtěl se svým týmem v Salkově institutu biologických studií v La Jolla v Kalifornii blíže prozkoumat roli amyloidu beta v progresi Alzheimerovy choroby. Modifikoval proto nervové buňky, aby produkovaly větší množství tohoto proteinu.

Vědci přišli na to, že zvýšení produkce amyloidu beta vedlo k většímu výskytu prozánětlivých proteinů v nervových buňkách, způsobovalo zánět a odumírání nervových buněk.„Zánět v mozku je jedním z hlavních problémů spojených s Alzheimerovou chorobou, dosud jsme však předpokládali, že tuto reakci nezpůsobují přímo nervové buňky, ale buňky podobné buňkám imunitního systému,“ uvádí Antonio Currais, jeden z autorů studie a také člen Salkova institutu biologických studií.

Amyloidní plaky znemožňují komunikaci mezi nervovými buňkami v mozku.

Jak do toho ale zapadá konopí? Vědci vysvětlují, že nervové buňky v mozku obsahují kanabinoidní receptory, které jsou aktivovány molekulami lipidů známými jako endokanabinoidy. Nervové buňky přirozeně produkují tyto molekuly, které napomáhají jejich vzájemné komunikaci.

Konopí obsahuje látku zvanou tetrahydrokanabinol (THC), jež stejně jako endokanabinoidy (které si tělo tvoří samo) aktivuje kanabinoidní receptory. To přivedlo tým na následující myšlenku: je možné, aby THC zabránilo odumírání nervových buněk?

THC v roli zachránce

„Jakmile jsme dokázali popsat molekulární mechanismus zánětlivé reakce na amyloid beta, došlo nám, že látky podobné THC by mohly zabránit odumírání napadených nervových buněk,“ vysvětluje Currais.

Aby si ověřili svou teorii, vpravili vědci THC do nervových buněk s vysokou produkcí amyloidu beta. Přišli na to, že tento kanabinoid snižuje množství amyloidu beta a zamezuje vzniku zánětlivé reakce na tento protein, čímž zabraňuje a zpomaluje odumírání nervových buněk.

Než však bude možné s definitivní platností potvrdit pozitivní roli THC při ochraně nervových buněk před amyloidem beta, bude nezbytné provést klinické testy. Vědci ze Salkova institutu již nyní doufají, že jejich zjištění pomůže objasnit roli amyloidu beta v Alzheimerově chorobě a přispěje tak k vývoji nových léčebných postupů.

Sám profesor David Schubert k tomu dodává: „Již dřívější studie odhalily, že kanabinoidy mohou chránit nervovou soustavu před symptomy spojovanými s Alzheimerovou chorobou. Věříme však, že naše studie je první, která dokazuje, že kanabinoidy mají vliv jak na zánět, tak na hromadění amyloidu beta v nervových buňkách.“

Zdroj: www.medicalnewstoday.com